De waarde van technologische innovaties voor het onderwijs

Het onderwijs is een sector waarin de afhankelijkheid maar ook de toegevoegde waarde van technologie het afgelopen jaar extra duidelijk is geworden. Hybride en blended onderwijs in goede banen leiden vormt een grote uitdaging voor leraren, schoolbesturen en ICT-coördinatoren.

Inzicht bieden in de waarde van technologie voor onderwijs

Technologie zo inzetten dat het onderwijs ondersteunt en versterkt is een doorlopend aandachtspunt. Om strategische keuzes en concrete plannen te maken daarvoor, is het belangrijk om inzicht te hebben in hoe technologieën zich ontwikkelen, wat hun potentie is voor het onderwijs en waarvoor en hoe je ze als school kunt inzetten. Kennisnet biedt op dit gebied kennis, handvatten en inspiratie aan scholen binnen het primair-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs.

Van januari tot oktober 2020 maakte Marleen onderdeel uit van het team technologische innovatie. Dit team houdt zich onder andere bezig met onderzoek en verkenning. Online, maar ook in gesprek met experts en mensen die nieuwe technologieën toepassen binnen en buiten het onderwijs. Het Technologiekompas dat het team tot op heden tweejaarlijks in papieren vorm maakte is een bekende publicatie binnen onderwijsland en wordt veel gelezen en gebruikt.

De doelgroep bereiken en betrekken

De uitdaging voor dit team is om informatie aan te bieden die qua vorm en inhoud aansluit bij de doelgroep (hoofdzakelijk ICT-coördinatoren) en haar behoefte. Het afgelopen jaar heeft het team stappen gezet om dit op een andere, meer effectieve manier te doen. Daarvoor riep ze een klankbordgroep in het leven, bestaande uit bestuurders, beleidsmakers en ICT-coördinatoren uit het onderwijsveld. Bij deze mensen wordt input opgehaald over actuele thema’s en vraagstukken, en worden ideeën en content in ontwikkeling getoetst. Op die manier wordt verbinding en de dialoog aangegaan met het veld, om een grotere impact te kunnen maken. Ook startte het team met kortcyclisch delen van kennis en duiding via een technologie- en innovatie-update (nieuwsbrief), die veel enthousiaste abonnees trekt. Verder biedt het informatie zoals die in het Technologiekompas meer online en modulair aan, om informatie gerichter bij de doelgroep te kunnen brengen.

Marleen hielp mee aan het creëren van content voor een online dossier over de technologie voor hybride onderwijs en de eerste edities van de technologie- en innovatie-updates. Ook hielp zij met het opzetten van de klankbord en een bijpassende online community, het begeleiden van bijeenkomsten, en de communicatie hier omheen.

Marleen over deze opdracht

“Opnieuw heb ik ondervonden hoe ontzettend leuk het is om de potentie van technologische innovaties voor een specifieke sector te onderzoeken en deze kennis te delen met het veld op een realistische, concrete manier. Niet alleen heb ik heel veel geleerd over technologieën, uitdagingen binnen het onderwijs en redactionele keuzes. Ik heb ook ontzettend genoten van het samenwerken en discussiëren met collega’s die naast dat ze ontzettend inhoudelijk gedreven zijn ook nog eens een grote dosis humor hebben. En ik ben trots op de successen die we boekten met de updates en klankbord. Ik kan niet anders dan met een warm gevoel terugkijken op deze mooie inhoudelijke opdracht binnen een team waarin ik volledig mijzelf kon zijn.

Wil je meer weten over hoe we jou kunnen helpen innovaties te verkennen, de potentie ervan te vertalen naar jouw eigen organisatie en deze kennis te delen met stakeholders? Neem gerust contact met mij op.

Marleen Nuijten

Marleen Nuijten

Collega’s aan het woord

Els Booij en Wietse van Bruggen over de inzet van Marleen:

“Marleen is in rap tempo een volwaardig teamlid geworden. In een context die niet altijd even snel te doorgronden is, heeft Marleen zich snel ingewerkt in het onderwerp waar wij ons mee bezig houden: technologische innovatie in het onderwijs. We kijken terug op een prettige samenwerking met een fijn mens. Marleen heeft een prettige en directe manier van communiceren. Daarnaast is ze resultaatgericht, nauwkeurig in de uitvoering, prettig kritisch, en heeft ze een gezonde dosis humor, iets wat in ons team ook zeker niet mag ontbreken. Tenslotte is ze erg betrokken. We hadden al snel het idee dat ze zich mede verantwoordelijk voelde voor ons teamresultaat en dat heeft geholpen in de soepele samenwerking.”

Benieuwd naar de content die Marleen samen met het team publiceerde? Bekijk dan eens het toekomstbeeld De toekomst van technologie in hybride onderwijs.

Meer lezen

Menu